A mérnökképzés története (BMEGT51A022)
A tantárgy oktatásának módja
2 óra gyakorlat hetente
Megszerezhető kredit
2 kreditpont
A tantárgy előadója
Dr. Benedek András, egyetemi tanár
A tantárgy célja
A tárgy célja bemutatni a magyar mérnökképzés történetét, neves tanárait és egykori tanítványait, akiknek jelentős szerepük volt a technika- és iparfejlesztés hazai és nemzetközi történetében. A kollégium foglalkozik napjaink mérnökképzésével. Vizsgálja az oktatás és az ipar kapcsolatrendszerét, elemzi a nemzetközi tendenciákat. Az előadásokon több portréfilm részlet kerül bemutatásra, amelyek egykori és mai professzorok életútját mutatják be.
A tantárgy részletes tematikája
- A középkor híres egyetemei és a magyar peregrinusok
- A magyar műszaki és természettudományos képzés kezdetei
- Az Institutum-Geometrico Hydrotechnicum és az Ipartanoda
- Beszédes József, Juhbal Károly Sztoczek József, Rausch Ferenc, Vásárhelyi Pál
- A kir. József Műegyetem létrejötte és szerepe a mérnökképzésben és a magyarországi iparfejlesztésben (1871-1934.)
- Bánki Donát, Zipernowsky Károly, Wartha Vince, Kruspér István, Pecz Samu, Hauszmann Alajos, Kőnig Gyula, Szily Kálmán, Kürschák József
- A József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (1934-1949.)
- (Iparfejlesztés, mérnökképzés, mérnöktovábbképzés)
- Tanárok és tanítványok: Mihailich Győző, Csonka Pál, Kotsis Iván, Schimanek Emil, Herrmann Miksa, Liska József, Verebélẏ László, Pattantyús Á. Géza, Bay Zoltán, Imre Sándor, Zemplén Géza, Varga József
- Mérnökképzés a 20. század második felében
- Gillemot László, Heller László, Csűrös Zoltán, Oltay Károly, Hazay István, Kozma László, Simonyi Károly, Barta István
- Oktatás ellenszélben
- A szakértelem leértékelődése
- Mennyit ér a mérnök?
- A Műegyetem közügy! A Műegyetem közügy? Quo vadis?
- Mérnök a 21. században
- Professzor portrék a Műegyetemen
- Gazdaságpolitikai kihívások a műszaki értelmiséggel szemben
- Sok, vagy kevés a mérnök?
- Érték és lépésváltás a mérnökképzésben
- Innováció és műszaki értelmiség
- Hogyan tovább Műegyetem? Kutató egyetem – fejlesztési stratégia