A mérnökképzés története (BMEGT51V100)

A mérnökképzés története (BMEGT51A022)

A tantárgy oktatásának módja

2 óra gyakorlat hetente

Megszerezhető kredit

2 kreditpont

A tantárgy előadója

Dr. Benedek András, egyetemi tanár

A tantárgy célja

A tárgy célja bemutatni a magyar mérnökképzés történetét, neves tanárait és egykori tanítványait, akiknek jelentős szerepük volt a technika- és iparfejlesztés hazai és nemzetközi történetében. A kollégium foglalkozik napjaink mérnökképzésével. Vizsgálja az oktatás és az ipar kapcsolatrendszerét, elemzi a nemzetközi tendenciákat. Az előadásokon több portréfilm részlet kerül bemutatásra, amelyek egykori és mai professzorok életútját mutatják be.

A tantárgy részletes tematikája

  • A középkor híres egyetemei és a magyar peregrinusok
  • A magyar műszaki és természettudományos képzés kezdetei
  • Az Institutum-Geometrico Hydrotechnicum és az Ipartanoda
  • Beszédes József, Juhbal Károly Sztoczek József, Rausch Ferenc, Vásárhelyi Pál
  • A kir. József Műegyetem létrejötte és szerepe a mérnökképzésben és a magyarországi iparfejlesztésben (1871-1934.)
  • Bánki Donát, Zipernowsky Károly, Wartha Vince, Kruspér István, Pecz Samu, Hauszmann Alajos, Kőnig Gyula, Szily Kálmán, Kürschák József
  • A József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (1934-1949.)
  • (Iparfejlesztés, mérnökképzés, mérnöktovábbképzés)
  • Tanárok és tanítványok: Mihailich Győző, Csonka Pál, Kotsis Iván, Schimanek Emil, Herrmann Miksa, Liska József, Verebélẏ László, Pattantyús Á. Géza, Bay Zoltán, Imre Sándor, Zemplén Géza, Varga József
  • Mérnökképzés a 20. század második felében
  • Gillemot László, Heller László, Csűrös Zoltán, Oltay Károly, Hazay István, Kozma László, Simonyi Károly, Barta István
  • Oktatás ellenszélben
  • A szakértelem leértékelődése
  • Mennyit ér a mérnök?
  • A Műegyetem közügy! A Műegyetem közügy? Quo vadis?
  • Mérnök a 21. században
  • Professzor portrék a Műegyetemen
  • Gazdaságpolitikai kihívások a műszaki értelmiséggel szemben
  • Sok, vagy kevés a mérnök?
  • Érték és lépésváltás a mérnökképzésben
  • Innováció és műszaki értelmiség
  • Hogyan tovább Műegyetem? Kutató egyetem – fejlesztési stratégia