Mérnöktanár és közgazdásztanár részidős (levelező) képzések
A mérnöktanárok és a közgazdásztanárok a pedagógiai tanulmányaik során a tanárképzés megújított pedagógiai-pszichológiai ismeretanyaga mellett megismerkednek a szakképzés különböző szintjeivel, formáival, illetve ezek sajátos igényű tanításának módszereivel és a köznevelési és a vállalati oktatás folyamatának jellemzőivel.
A végzettek a pedagógiai-pszichológiai kompetenciákon túlmenően a választott szakirányhoz (mérnöktanár szak szakirányai: bio-vegyipar, elektrotechnika-elektronika, építő-építészet, gépészet, informatika, könnyűipar, környezetvédelem-vízgazdálkodás, közlekedés, műszaki-gazdasági; közgazdásztanár szak szakirányai: kereskedelem-marketing, közgazdaságtan, pénzügy-számvitel, vállalkozási ismeretek) illeszkedő szakmai tudással, képességekkel és a szakmai szerepvállaláshoz szükséges gyakorlati készségekkel és attitűdökkel is rendelkeznek.
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen a mérnöktanárképzés hagyományai 1870 májusára nyúlnak vissza, amikor megnyílt a Reáliskolai Tanárképző, melynek első igazgatója Sztoczek József volt. Azóta is működik egyetemünkön a tanárképzés, egyfelől a BME Műszaki Pedagógia Tanszék, másfelől 2012-től a BME Tanárképző Központ keretei között. A BME Tanárképző Központ a hazai mérnöktanár-, és a közgazdásztanár képzés szakirányainak legszélesebb körű kínálatát nyújtja, vannak szakirányok, amelyek képzése csak a BME-n folyik.
Az osztott rendszerű szakmai tanárképzés
- egészének időtartama 4 félévre csökkent,
- a képzés egészén belül az elméleti képzés időtartama (a mérnöki és közgazdasági szakterületi, valamint pedagógiai, pszichológiai és módszertani képzésre fordítható képzés 2 félév,
- az elméleti és gyakorlati képzés, valamint a szakterületi és pedagógiai-, pszichológiai-, és módszertani képzés aránya (a szaktudományos képzés mellett a tanári szakterületi képzés részeként növelni kell az államilag elismert szakképesítések keretrendszerének, kerettanterveinek, és a tanítandó szakmai tantárgyi tartalom elsajátítását szolgáló tantárgyak arányát, illetve a képzés egészében a pedagógiai-, pszichológiai-, és módszertani képzés arányának növelését kell biztosítani),
- az egyéni összefüggő iskolai gyakorlat időtartama (2 félév, de tanári/elméleti oktató gyakorlattal 1 félévre mérsékelhető).
A potenciális képzési kínálat, így lehetséges:
- 60 kredites 2 féléves képzés indítása a nem tanári mérnöki vagy közgazdasági mesterképzésben végzettek számára,
- 60 kredites 2 féléves képzés indítása a főiskolai szintű szakmai tanári képesítéssel rendelkezők számára,
- 90kredites 3 féléves képzés indítása a munkahely által igazolt tanári foglalkoztatásban lévők számára,
- 120 kredites 4 féléves képzés indítása a tanári foglalkoztatással nem rendelkezők számára
- 120 kredites 4 féléves képzés indítása a szakoktatói végzettséggel rendelkezők számára előzetes pedagógiai-pszichológiai tanulmányok beszámításával, sajátos követelmények teljesítésével.
Mérnöktanár szak – specializációk
- mérnöktanár – bio-vegyipar
- mérnöktanár – elektrotechnika-elektronika
- mérnöktanár – építő-építészet
- mérnöktanár – gépészet
- mérnöktanár – informatika
- mérnöktanár – könnyűipar
- mérnöktanár – környezetvédelem-vízgazdálkodás
- mérnöktanár – közlekedés
- mérnöktanár – műszaki-gazdasági
Közgazdásztanár szak – specializációk
- közgazdásztanár – kereskedelem-marketing
- közgazdásztanár – közgazdaságtan
- közgazdásztanár – pénzügy-számvitel
- közgazdásztanár – vállalkozási ismeretek
- közgazdásztanár – ügyvitel