SEFI 2019 konferencia a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen

A SEFI (European Society for Engineering Education), az európai mérnökképzési társaság a műszaki felsőoktatási intézmények legnagyobb hálózata, melynek célja, hogy hozzájáruljon a mérnökképzés fejlesztéséhez, valamint a mérnökképzés társadalmi és szakmai pozíciójának fejlesztéséhez. Főbb munkacsoportjai: mérnöktovábbképzés, tantárgyfejlesztési, matematika (mint a mérnökképzés alapja), infokommunikációs technológiák, nők a mérnöktudományokban, szakmaetika. A SEFI idei éves közgyűlésének és angol nyelvű konferenciájának a BME adott otthont szeptember16 és 19 között.

Az idei konferencia címe „A változatosság gyönyörködtet… – Komplexitás mint új normalitás (Varietas delectat… Complexity is the new normality) volt. A konferencia alcíme is beszédes: Ipar 4.0 és a mérnökképzés sokrétűsége” (Industry 4.0 and Diversity in Engineering Education).

Az idei konferencia központi témái voltak:

  • Integrált tanulási környezet a digitális bennszülöttek számára
  • Tehetséggondozás
  • Társadalmi nem és befogadás
  • A demográfia kihatásai a felsőoktatásban
  • Az interdiszciplinaritás új fogalmai a mérnökképzésben
  • Digitális átadás és fokozódó személyre szabottság a tanulásban (autonóm és önirányított tanulás)
  • Hálózati tőke a tudás előállításában és a tudomány közkinccsé tételében
  • Oktatási csatornák az új generációkhoz

A konferencia számadatai is beszédesek: több testvér szervezet is intézményi szinten képviseltette magát: ASEE (American Society for Engineering Education), IGIP (International Society for Engineering Pedagogy), BEST (Board of European Students of Technology), CSEE (Chinese Society for Engineering Education), ASIBEI (Asociación Iberoamericana de Instituciones de Enseñanza de la Ingeniería).

Az idei esemény plenáris előadói voltak Navracsics Tibor, az oktatás, kultúra, ifjúságpolitika és sport területéért felelős EU biztos, Csépe Valéria, a Magyar Akkreditációs Bizottság elnöke, Jian Lin, a pekingi Tsinghua Egyetem Mérnökképző Központjának igazgató helyettese, valamint Xavier Kestelyn, a párizsi ParisTech School of Engineering, Arts et Métiers akadémiai és tanulmányi ügyekért felelős elnökhelyettese.

A szigorú bírálati folyamát végén elfogadott publikációk száma rendkívül magas volt: 135 tanulmány, 61 kutatási jelentés, 24 workshop tervezet, 33 workshop, 22 diszkusszió, 146 csak előadás és 20 poszter alkotta a tudományos ülésszakot.

Igen sikeresnek bizonyult a kiemelkedő hazai ipari gyakorlatokat bemutató szekció Ábrahám László a National Instruments Debrecen vezérigazgatója vezetésével, a hazai felsőoktatási innovációt támogató cégek: LEGO, Knorr-Bremse, Continental, Ericsson, Schaeffler, National Instruments képviselőinek részvételével.

A konferencia kiemelt célja volt, hogy rámutasson, az ipari automatizálás és az infokommunikációs technológiák fejlődése a szimulációkból származó adatok, valamint a termelési erőforrások munkaalapú gyakorlati tanulás céljára való hasznosítása, illetve az emberi-gépi intelligencia modell folyamatos tudásnövelés céljára való integrálása révén lehetőségeket nyit meg az élethosszig tartó tanulás számára. Az oktatásnak a hatékonyság javítása és a legkülönfélébb új források elérése, valamint annak érdekében, hogy olyan fenntartható szolgáltatásokat nyújtson, amelyek tükrözik a modern társadalmak összetettségét, látnoki erővel kell rendelkeznie. “Széttöredezett korunkban” a működési környezetet forrongás, egymásra utaltság és komplexitás jellemzi  A mérnökképzés átformálódó világa számára az újabb kihívások egyre inkább az összetett szociokulturális, gazdasági, strukturális és politikai szférákból érkeznek. Az egyetemi tudomány és technológia iránt elvárás a kiválóság kinevelése, a tehetségek felkutatása és odavonzása, a gyakorló szakemberek inputjának begyűjtése, amely együttműködési többletet eredményez. Időközben az oktatás szakosodásának és az új készségkészletek kialakulásának is tanúi vagyunk. Pragmatikus, kreatív és látnoki erővel rendelkező oktatási szakértőink a tudósképzés diverzitási profiljait új meglátásokkal és intelligenciával képesek hathatósan előmozdítani, a vállalkozói gondolkodásmódot mentális mozgékonysággal, mobilitással, rugalmassággal és kíváncsisággal ötvözve.

A SEFI konferencián hagyományos átadják a SEFI Fellow díjakat, melyeket az idei évben Erik de Graaff, José Carlos Quadrado és Anne-Marie Jolly kapták, míg a SEFI Francesco Maffioli díjat André Baier Berlinből a Blue engineering elképzeléséért. A legjobb elméleti tanulmányért járó díjat egyetemi kollégáink, Zilahy Gyula és Zsóka Ágnes kapták az “Innovative methods of teaching Sustainable Development” írásukért. A legjobb kutatási anyagot a bírálók szerint Sjoerd Peters, Stephan Corporaal, Milan Wolffgram és Kristy McGovern holland egyetemi oktatók kapták.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem részéről a programbizottság tagjai voltak Nagy Balázs Vince nemzetközi rektor-helyettes, Füzesi Adrienn, a Nemzetközi Kapcsolatok Igazgatóságának vezetője, Linda Citterio, Kálmán Anikó, a Műszaki Pedagógia Tanszék docense és a SEFI Board tagja.

Tanszéki oktatóink és munkatársaink közül a konferencián előadtak Dr. Tóth Péter egyetemi tanár, dr. Benedek András egyetemi tanár, dr. habil. Kálmán Anikó egyetemi docens, dr. habil. Szűts Zoltán egyetemi docens, dr. habil. Molnár György, Feketéné dr. habil. Szakos Éva, Horváth Cz. János, Orosz Beáta, Sik Dávid, Nyéki Emőke.