Az új tanévhez közeledve

Az új tanév, s az új helyünkre költözés elé

A tanévek ismétlődő sorában mindig újat jelent a hallgatókkal való találkozás. Képzési programjaink, speciális tantárgyaink iránt felkelteni és fenntartani az érdeklődést állandó kihívás. Ehhez egyfelől a tartalmi megújulás éppen az elmúlt években zajló folyamata kereste a megfelelő képzési kereteket, másfelől a szakmai innováció folyamatában a hazai és nemzetközi együttműködés ad lényeges szakmai impulzusokat.

Tanszékünk képzési portfóliójának stratégiai alapjait – a műszaki szakoktató BSc alapképzést, a teljes mérnöktanári MA spektrumot, valamint az új közgazdásztanár MA képzési programokat – az elmúlt években korszerűsítettük, s a program és intézményi akkreditáció sikeres aktusaival véglegessé váltak. A képzési keresletre, a munkaerőpiaci igényekre kíván hatékony választ adni a szakirányú továbbképzési rendszerünk, melynek már bevált és sikeres elemei – például a közoktatási vezetőképzés – mellett időről-időre újabb programokat vezetünk be (felnőttoktatási fejlesztő, felnőttképzési menedzser, iskolai mentor, távmunka szakértő). A doktori képzés lehetőségét 2009-től valóban megteremtette az ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskolájával kialakított együttműködés, melynek keretei között a tanszék vezetőoktatói által gesztorált témákban már ez évben is voltak védések, illetve a kutatói részvétel és képzés az oktatói pályakép távlatait teremtette meg kollégáink számára. Feltételezhetően ez is hozzájárult ahhoz, hogy főállású oktatóink 60%-a tudományos fokozattal rendelkezik, s jelenleg is két kollégánk folytat doktori tanulmányokat. De legalább ennyire fontos, s a jövő megalapozását szolgálja a Tudományos Diákkör keretében megindult fejlesztésorientált foglalkozások rendszere, mely a legnagyobb hallgatói érdeklődést kiváltó Digitális Pedagógia tárgyunkhoz kapcsolódik.

A szakmai innovációs háttér egyrészt a közelmúltban lezárt, s a jelenleg folyamatban lévő kutatásainkhoz kapcsolódik. Ezeknek az eredményei konkrét formában is segítik az oktató munkánkat. A nyár elején jelent meg jelentős tanszéki közreműködéssel a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet kiadásában a „A szakképzés és felnőttképzés fejlesztése” című jelentős kutatási összefoglaló kötet. A TÁMOP projektjeink jóvoltából az egyetemen belüli oktatói továbbképzés területén tettünk jelentős kezdeményezéseket a „Képzők képzése” program megindításával, mely az előttünk álló tanévben is további képzések számára teremt lehetőséget. A szakmai pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítására irányuló projektünkhöz kapcsolódóan ez év közepén Karunk döntése alapján a Műszaki Pedagógiai Tanszék keretei között létrejött a Szakmai Pedagógusképzési és Továbbképzési Szolgáltató Központ. Az örvendetesen bővülő és a progresszív hálózati fejlődés sajátosságait kifejező tanszéki kapcsolatrendszer hatékonyabbá tétele érdekében a tanszéki szellemi és infrastrukturális erőforrások koncentrációjával előkészítettük, s az őszi időszakban megkezdjük a publikus működtetését a PedTanTár szakmai portálrendszernek, mellyel az oktatási-fejlesztési-szolgáltató tevékenységünket a legszélesebb szakmai nyilvánosság számára kívánjuk elérhetővé és hasznosíthatóvá tenni.

A nemzetközi és hazai innovációs folyamatokhoz való szoros kapcsolódásunkat szemlélteti az a konferencia aktivitás, mely az első félévben az UNESCO Institute for Lifelong Learning tanácsadó testületének munkájához (Benedek András), az EDEN 2010 Annual Conference: Media Inspirations for Learning (Benedek András, Vidékiné Reményi Judit), a Magyar Nemzeti és Nemzetközi Lifelong Learning Konferencia (Berki Éva, Kálmán Anikó, Molnár György), a szegedi VIII. Pedagógiai Értékelési Konferencia (Molnár György), az EUA (European University Association) által koordinált SIRIUS projekt (Kálmán Anikó), IADIS INTERNATIONAL CONFERENCE E-LEARNING 2010 (Benedek András, Horváth Cz. János, Molnár György) szakmai eseményeihez – aktív részvétellel, konkrét előadásokkal, projektmunkálatokkal – kapcsolódott.

A fenti példák azt is szemléltetik, hogy igyekszünk naprakésznek lenni, s tudásunkat a lehető legszélesebb körben szakmai partnereinkkel megosztani. Az új lehetőségek körében feltétlenül szólni kell a nyári költözködésről, melynek eredményeként új, XXI. századi körülmények közé kerül a tanszék a BME új Q épületében.

 

 

 

Bízunk abban, hogy az infrastrukturális változás egyaránt javítja hallgatóink és oktatóink elhelyezését, az egyetem által nyújtott szolgáltatások színvonalának további javítását. Ezért is időzítettük úgy az informatikai szolgáltatásaink megújítását, valamint a következő félév szakmai rendezvénysorozatát, hogy szakmai partnereink minél teljesebb köre közvetlenül is megismerje új környezetünket és szakmai kezdeményezéseinket. Ezek sorából szeretném már most is felhívni a figyelmet a 2010. október 28-ra tervezett Imre Sándor Emlékkonferenciára, majd a 2010. november 19-én sorra kerülő Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet 2010. évi, immár V. konferenciájára, mely a rehabilitáció kérdéskörével foglalkozik, továbbá a múlt évben indult szakmai kezdeményezésünk, a Képi Tanulási Műhely keretében 2010. december 5-én tartandó nemzetközi konferenciára, melynek felhívása már megjelent.

Új helyünkön, a megújult szolgáltatásokkal támogatott képzési programjainkra szeretettel várjuk hallgatóinkat, szakmai partnereinket. Aktuális híreinket, részletesebb szakmai információkat folyamatosan megismerhetik a tanszéki honlapunkon!

Budapest, 2010. augusztus

Benedek András
tanszékvezető egyetemi tanár