Tanszéki munkatársunk konferencia részvétele, 15.

Pedagógiai tanulmányok korszerű technológiai környezetben

 

2010. augusztus 26-a és 30-a között Budapesten tartották az Association for Teacher Education in Europe (ATEE), azaz a tanárképzők európai szervezete 35. éves konferenciáját. AZ ATEE európai civil szervezet, amelynek célja a tanárok és a tanárképzők szakmai fejlődésének támogatása.

A konferenciára öt földrész 56 országából több mint 300 kutató és gyakorlati szakember jelentette be részvételi szándékát. A tanárképzés legkiválóbb szakértői – az Egyesült Államokból, Hollandiából, Oroszországból és Magyarországról – tartottak plenáris előadásokat.

A konferencia fő témája az élethosszig tartó szakmai fejlődés lehetőségei a tanári pályán, ezen belül a kihívások, támogatás, felelősségvállalás, azaz a résztvevők a pedagógusképzés és továbbképzés, a pedagógusok támogatásának és kiválogatásának hazánkban is akut kérdéseit vitatták meg.

A konferencián elhangzott előadások hamarosan a szervezet honlapján (http://www.atee1.org/home) elérhetők lesznek.

A konferencián a Tanszéket Benedek András tanszékvezető egyetemi tanár és Vidékiné Reményi Judit docens képviselte. Előadásukra “Pedagogy Studies in a High-Tech Environment” (Pedagógiai tanulmányok korszerű technológiai környezetben) a ’Korszerű technológia a tanárképzésben’ c. szekcióban került sor. Az előadás a tanári munka és a tanárképzés társadalmi kontextusában bekövetkezett változások hatására a Tanszék tanárképző kurzusaiban bevezetett újításokról szólt. Elsődlegesen – a szekció témájának megfelelően – a Moodle rendszer, azaz a korszerű technológia, bevezetéséről, amely elkerülhetetlen változásokat, változtatásokat jelent. A hagyományos tanulási környezet és az elektronikus tanulási környezet ötvözése a kurzusok tartalmát, a tanulási folyamat nyomon követését, a hallgatók és a tanárok közötti, illetve a hallgatók egymás közötti kommunikációját, valamint az adminisztrációt érinti. Az új tanulási környezet alkalmazása nem csak a hallgatók számára jelent kihívásokat, hanem legalább olyan mértékben a tanárokat is új feladatok és jelentős többletmunka elé állítja.

Az előadás során az előadók érintették a “Digitális pedagógia” tantárgy bevezetését, amely a pedagógusi babérokra nem vágyó informatikus hallgatókban is jelentős érdeklődésre tart számot.

A harmadik jelentős újítás, amit az előadás érintett, a pedagógiai tantárgyak angol nyelven történő oktatásának bevezetése. A pedagógiai ismeretek elsajátítása mellett, ezek igen jó lehetőséget biztosítanak az általános, illetve szakmai angol nyelvi ismeretek, készségek bővítésére, gyakorlására, és összhangban van az Unió a többnyelvűség terjesztésére (pl. a két tannyelvű középiskolák számának növelése) vonatkozó erőfeszítéseivel és intézkedéseivel.

Az előadást komoly szakmai beszélgetés követte, amely során ismét bebizonyosodott, hogy a tanárképzéssel szemben támasztott kihívások, az új megoldások és az ezekhez kapcsolódó szakmai nehézségek terén az egyes országok között nincsenek nagy különbségek.