Tanszéki munkatársunk konferencia részvétele, 32.

Beszámoló a 2011-es EDEN konferenciáról

 

2011. június 19-e és 22-e között, Írországban, Dublinban került sor a 20. évfordulóját ünneplő EDEN (European Distance and E-Learning Network) soron következő konferenciájára. Ez alkalommal a fenntartható tanulás volt a központi téma, amelynek különböző gyakorlati és elméleti kérdéseivel foglalkoztak az előadások. A konferenciát Írország elnöke, Mary McAleese nyitotta meg, a téma iránti érzékenységgel és tisztelettel. Közvetlen hangvételű előadásából kiderült, hogy milyen nagy jelentőséget tulajdonít a tanulásnak.

A fenntartható tanulás a rendelkezésre álló külső és belső erőforrások (pl. anyagiak, taneszközök, idő, energia stb.) gazdaságos és hatékony felhasználásának különböző aspektusaira vonatkozik. Sem a társadalom, sem az oktatási intézmény, sem az egyén, azaz a tanuló szempontjából nem mindegy, hogy ezekkel az erőforrásokkal hogyan gazdálkodunk. Könnyen belátható a téma aktualitása, hiszen nem mindegy, hogy az: évente jelentős frissítésre szoruló tananyag (pl. adózási ismeretek és jogszabályok) nyomtatott változatát kapják-e meg a képzés résztvevői, majd dobnak szemétbe, mert elavult, vagy ugyanennek az aktuális változatát az Internetről tölthetik le. Ugyancsak nem mindegy, hogy jelenléti képzésben olyan anyagrészeket kell a résztvevőknek végig hallgatniuk, amire nincs szükségük, vagy amelyet korábbi képzés(ek) során már bizonyítottan elsajátítottak, vagy rugalmas vegyes képzésben az adott modulokat, részeket a résztvevők kihagyhatják és a felszabaduló időt más anyagrészek elsajátítására fordíthatják. Amíg az első esetben a papír és festék, a kiadás, valamint a szállítás és forgalmazás formájában „kézzel foghatóbb” a veszteség, a második esetben, többek között időben, utazási költségben, energiában, motivációban jelentkezik a veszteség.

Mivel a Tanszék nagy hangsúlyt helyez az empirikus kutatómunkára, háromtagú kutatócsoportja – Balogh Andrásné, Benedek András és Vidékiné Reményi Judit a fenntartható tanulás kapcsán a Tanszék mentor-tanár továbbképzésének hallgatói körében kutatást kezdeményezett. A cél annak kiderítésére, hogy a résztvevők, akik egyidejűleg tanárként és hallgatóként is érintettek a tanulásban, hogyan vélekednek a fenntartható tanulásról, hogyan érzékelik a tanulási folyamatot. a fenntarthatóság szempontjából.. Ennek érdekében öt részből, 54 kérdésből álló kérdőívet állított össze, amelynek az állításait a Likert skála alapján 1-től 5-ig kellett értékelni, minden kérdés esetében az ideális modellre és a valós helyzetre vonatkozólag egyaránt. Az első eredmények (több mint 2800 adat feldolgozása után) által körvonalazódott helyzet került a konferencián bemutatásra, The Methodological Issues of Sustainable Learning címmel. A kutatómunka relevanciáját jól jelezték a kérdések, illetve a hasonló kérdésekkel foglalkozó és eredményekre jutott előadások (pl. görög, ír stb.) A kutatómunka eredményei, azaz azt, hogy a válaszadók szerint mennyire különbözik az ideális helyzet a valóságostól, és az ebből fakadó következtetések természetesen mind a tanárjelöltek képzésében, mind a tanárok továbbképzésében is felhasználásra kerül.