Mérnöki módszerek a pedagógiában (BMEGT51A022)
A tantárgy oktatásának módja
1 óra előadás, 1 óra gyakorlat hetente
Megszerezhető kredit
2 kreditpont
A tantárgy előadója
Dr. Kata János, mestertanár, Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy célja
A tárgy célkitűzése hármas. Az elsődleges cél olyan menedzsment technikák áttekintése, melyek némelyike a mérnökhallgatók számára is ismert a műszaki tantárgyakból, és amelyek jól alkalmazhatóak a tanulás szervezésére, tervezésére.
A másodlagos cél egy olyan látásmód elsajátítása és kialakítása, mely érzékelteti a tanári-oktatói tevékenység egzakt módszerekkel való segítésének lehetőségeit.
Harmadlagos célként megfogalmazható az az igény, hogy a hallgatók napi tanulmányi problémáit, kérdéseit és tapasztalatait közösen dolgozzuk fel a szükséges pedagógiai ismeretek elsajátítása során.
A tantárgy részletes tematikája
- A pedagógia humán megközelítése. A pedagógiai tevékenységek tervezése, szervezése, lebonyolítása, irányítása, mint speciális menedzsment tevékenység. Egzakt módszerek helye a humán tudományokban.
- A pedagógia alapfogalmai és jellemzői.
- A rendszerszemlélet és alkalmazásának következményei az iskolában.
- Az informatika és alkalmazásának speciális követelményei az iskolában.
- A szervezéstudomány alkotáslélektani módszerei és azok alkalmazási lehetőségei az iskolában.
- Az operációkutatás az iskolában. Játékelmélet és gamifikáció.
- A statisztika és az iskola. Érdekességek a statisztika világából az iskola életében. A tudás ellenőrzése és értékelése. A pedagógia sajátos méréstechnikája.
- Kapacitás- és időtervezés az iskolában. Időalapok, normák, kapacitások és azok kihasználása.
- Egyes iskolai problémák időbeli tervezésének módszerei. Előadás, vizsgaidőszak időbeli tervezése egzakt eszközökkel.
- Egyes iskolai problémák sorrendi tervezésének módszerei. Előadás szerkezetének tervezése és elemzése, vizsgaidőszak összeállítása egzakt eszközökkel.