Tanulástechnika (BMEGT51A021)
A tantárgy oktatásának módja
1 óra előadás, 1 óra gyakorlat hetente
Megszerezhető kredit
2 kreditpont
A tantárgy előadója
Dr. Kata János, mestertanár
A tantárgy célja
A tárgy célkitűzése kettős. Az elsődleges cél megismerkedni a tanulást segítő folyamatokkal, módszerekkel és technikákkal.
A másodlagos cél bemutatni a tanulásirányítás azon szempontjait, melyek a gyakorló mérnök kommunikációs, információ- és tudásátadási tevékenységében szerepet játszanak.
A tantárgy részletes tematikája
- A felnőttkor határán. A középiskolások és a felnőttek tanulásának sajátosságai. Mennyiben gyerek és mennyiben felnőtt módon tanul az egyetemista?
- A tanulás pszichológiai alapjai. Az érzékelés, az észlelés, a figyelem, az emlékezés, a képzelet és a gondolkodás kapcsolata a tanulással. A pszichomotorikus tanulás. A szocializáció és a tanulás.
- A tanulással kapcsolatos klasszikus kísérletek. Pavlov, Olnyanszkaja, Skinner, Kolcova, Thorndike, Ranschburg és Zeigarnik megfigyelései. A szociálpszichológiai mérések és a tanulás kapcsolata Levitt-Dubner és Ariely munkái alapján.
- Emberi és állati tanulási stratégiák. Próba-szerencse és sikerorientált tanulások. A tanulás klasszikus behaviorista megközelítése.
- A motiváció fogalma, típusai és hatása a tanulásra. A motiváció a viselkedésgazdaságtan fényében.
- A fogalmak tanulásának nyelvi sajátosságai. Pszicholingvisztika, interlingvisztika és szemiotika. Umberto Eco munkásságának kapcsolata a kommunikációval, tanulással.
- A transzfer jelensége. A tanulás informatikai, rendszertechnikai és alkotáslélektani modelljei. A visszacsatolások és a programozott tanulás. Informatikai folyamatok és a brainstorming-jellegű tanulás.
- A gátlások, a felejtés és a fáradás hatása a tanulás hatékonyságára.
- A tanulás ergonómiai feltételei és azok megteremtése.
- A tanulás szervezése és tervezése. A tervezés mérnöki és menedzsment szempontjai.
- A puskázás pedagógiai, technikai és etikai szempontjai.
- A vizsgára való felkészülés szabályai, technikái és módszerei.
- A tanulás sikertelensége és a bukás. Mi a teendő a bukás után?
- Konzultáció